Projekt „Edukacja przyszłości – zdalne kształcenie i szkolenie zawodowe: Program kursu on-line dla pracowników socjalnych w ramach systemu opieki nad dziećmi”. Jego celem jest uzupełnienie i aktualizacja wiedzy w obszarze pomocy i wsparcia społecznego pracowników socjalnych pracujących z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Kurs zamieszczony jest na platformie edukacyjnej, polega na samodzielnym kształceniu zdalnym.
Projekt Zakładu Doskonalenia Zawodowego i Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych „Edukacja przyszłości – zdalne kształcenie i szkolenie zawodowe” Zadanie 4. Program kursu on-line dla pracowników socjalnych w ramach systemu opieki nad dziećmi Opracowanie merytoryczne kursu: dr Ewa Grudziewska, dr Katarzyna Ziomek-Michalak Otrzymujecie Państwo do przetestowania kurs on-line dla pracowników socjalnych. Został on opracowany w ramach projektu finansowanego ze środków norweskich. Jego celem jest: uzupełnienie i aktualizacja wiedzy w obszarze pomocy i wsparcia społecznego pracowników socjalnych pracujących z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Kurs zamieszczony jest na platformie edukacyjnej, polega na samodzielnym kształceniu zdalnym, obejmuje 6 modułów tematycznych, a każdy z nich posiada powtarzającą się strukturę: Struktura modułu (6 h):
- Refleksja – funkcjonowanie pracownika socjalnego w roli zawodowej praktyka; refleksja rozpoczyna każdy z modułów i jest kontynuowana w kolejnych modułach kursu – ma charakter ciągły, procesualny, kolejny jej etap jest uzupełnieniem i pogłębieniem poprzedniego – 1 h
- Wykład – wprowadzenie teoretyczne do przedmiotowego zagadnienia modułu – 2 h
- Ćwiczenia angażujące/interaktywne na platformie on-line, zgodne ze standardem H5P – 1 h
- Konsultacje – interwizja, forma grupowa, spotkanie z doświadczonym praktykiem (Clickmeeting) – 2 h
- Literatura do samokształcenia
Przewidywany czas trwania całego kursu to 36 godzin.
Kurs obejmuje następujące moduły tematyczne:
- Komunikacja interpersonalna w perspektywie pracy socjalnej – 6 h
Definicja komunikacji interpersonalnej; rodzaje komunikacji; zakłócenia i błędy w komunikacji; opór i techniki radzenia sobie z oporem. Definicja i istota asertywności; Porozumienie bez Przemocy w pracy socjalnej. - Wybrane metody stosowane w pracy socjalnej – 6 h
Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Dialog Motywujący, Konferencja Grupy Rodzinnej, Kręgi Wsparcia, Projekt socjalny, Socjoterapia w pracy z cudzoziemcami w tym z uchodźcami. - Zaniedbywanie dzieci przez rodziców – 6 h
Pojęcie przemocy, rodzaje; zaniedbywanie jako szczególny rodzaj przemocy – zaniedbywanie emocjonalne, zaniedbywanie realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej; formy wsparcia i pomocy. - Zdrowie psychiczne – 6 h
Definicja zdrowia psychicznego i kryzysu psychicznego; uwarunkowania zdrowia psychicznego; czynniki utrudniające proces zdrowienia; formy pomocy i wsparcia w procesie zdrowienia w praktyce pracownika socjalnego. - Rozwiązywanie problemów i konfliktów – 6 h
Problemy i konflikt – definicje pojęć, rodzaje; strategie rozwiązywania konfliktów; negocjacje i mediacje jako sposoby rozwiązywania konfliktów; kompetencje mediacyjne pracowników socjalnych. - Trudności w pracy z młodzieżą – pomoc i wsparcie społeczne – 6 h
Adolescencja w ujęciu psychologii rozwojowej; zadania rozwojowe adolescentów: wczesna i późna adolescencja; obszary rozwoju młodzieży: fizyczny, społeczno-kulturowy, poznawczy, emocjonalny, tożsamości; przemoc rówieśnicza; zażywnie substancji psychoaktywnych; formy wsparcia i pomocy.
Całość kursu zbudowana jest na modelu edukacyjnym 5E (z ang. Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate). Metodyka ta kładzie szczególny nacisk na uczenie się przez doświadczanie, współpracę, realne zaangażowanie i zrozumienie konkretnych treści. Osiągnięcie tych celów wymaga podjęcia działań opartych na:
▪ zaangażowaniu (ang. Engage) – zastosowane metody w kursie rozbudzają motywację do nauki i rozwoju uczestników, angażują (zastosowanie metod samodzielnego uczenia się, wyznaczania zadań polegających na poszukiwaniu rozwiązań, wzbudzanie refleksyjności itp.);
▪ poszukiwaniu (ang. Explore) – kurs wprowadza zadania problemowe, w obszarze samodzielnego poszukiwania sposobów ich rozwiązania przez uczestników, zarówno indywidualnie, jak i w formie spotkań grupowych – we współpracy z praktykiem, podczas spotkania on-line (interwizji). W tym przypadku rolą prowadzącego spotkania będzie facylitowanie pracy uczestników, wskazywanie im, gdzie mogą znaleźć informacje, jak analizować problem itp., działania nakierowujące uczestników na samodzielne znalezienie rozwiązania. Materiały niezbędne do realizacji zadań dostępne są na platformie;
▪ wyjaśnianie (ang. Explain) – rolą kursu jest zarówno podanie wiedzy uczestnikom, wyjaśnianie omawianej problematyki, pokazywanie różnych sposobów rozwiązywania problemów związanych z pracą itp. Oznacza to, że kurs kładzie nacisk na konsultacje z uczestnikami podczas spotkań na Clickmeeting;
▪ opracowanie (ang. Elaborate) – uczestnicy mają swobodę, zarówno w rozumieniu czasu potrzebnego na opanowanie poszczególnych modułów programu kursu, jak i w zakresie poszukiwania własnych rozwiązań. Bardziej istotne niż czas nauki jest zbudowanie zaangażowania uczestnika, co minimalizuje ryzyko rezygnacji z uczestnictwa w kursie przed jego zakończeniem;
▪ ewaluowanie (ang. Evaluate) – dostarczanie uczestnikom informacji zwrotnej na wszystkich etapach kursu, co jest zapewnione poprzez zastosowanie zadań samokontrolnych oraz interwizji z grupą i praktykiem (spotkanie on-line). Wynik kontroli udostępniony jest uczestnikom bezpośrednio po wykonaniu zadania (ćwiczenia z automatycznym udzielaniem informacji zwrotnej).