Współczesny rynek pracy charakteryzuje się bardzo szybkimi zmianami i ewolucją umiejętności poszukiwanych przez pracodawców. Tradycyjna edukacja zawodowa nie nadąża za tymi zmianami, w wyniku czego absolwenci i osoby poszukujące pracy muszą stale uzupełniać swoje umiejętności zawodowe. Pandemia Covid-19 spowodowała w tym zakresie dodatkowe wyzwania, gdyż edukacja zdalna jest trudna do pogodzenia z odbywaniem zajęć praktycznych niezbędnych do kształtowania i utrwalania umiejętności zawodowych. Istniejące rozwiązania w tym zakresie są mało adekwatne, a ich skuteczność jest z reguły bardzo niska. Pandemia i związane z nią rozwiązania mające na celu minimalizowanie zakażeń wymusiły przejście instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego na zdalny tryb nauczania. Większość szkół i instytucji szkoleniowych wypracowała takie rozwiązania, jednak ich efektywność jest niska. Są one nieprzystosowane do prowadzenia zajęć praktycznych. Dostępne rozwiązania są mało elastyczne, czego efektem jest obniżenie jakości prowadzonych zajęć. Obecnie obserwowana jest rosnąca luka pomiędzy umiejętnościami osób mieszkających w dużych miastach a osobami mieszkającymi na wsi, gdzie dostęp do kształcenia wysokiej jakości jest utrudniony. Pandemia dodatkowo uwypukliła ten problem, w efekcie osoby mieszkające na wsi stają się szczególnie defaworyzowane na rynku pracy. Ograniczony dostęp do szkoleń zawodowych dotyczy też pracowników socjalnych, którym brakuje umiejętności pracy z dziećmi, jednak oferta szkoleniowa w tym zakresie jest bardzo ograniczona. Projekt ma na celu opracowanie innowacyjnej metodyki i narzędzi IT, które w połączeniu z modułowymi programami szkolenia zawodowego pozwolą na pogodzenie wymogów w zakresie edukacji zdalnej z zasadami realizacji kształcenia zawodowego metodą blended-learning. Efekty, poprzez m.in. wirtualne warsztaty i zapewnienie zdalnego nadzoru zajęć praktycznych przez instruktora. Możliwe stanie się dotarcie z ofertą edukacyjną do każdego zainteresowanego. Projekt konsorcjum ZDZ w Warszawie (Wnioskodawca) oraz IPiSS (Partner) ma na celu kompleksowe przygotowanie kadry instytucji edukacyjnych do prowadzenia szkolenia zawodowego on-line. Rezultaty projektu przyczynią się do rozwoju edukacji sprzyjającej włączeniu społecznemu, podniesienia jakości edukacji zdalnej oraz rozwoju sektora VET w zakresie innowacyjnych narzędzi edukacyjnych. Istniejące rozwiązania z zakresu edukacji zawodowej on-line mają z reguły niską efektywność, szczególnie w zakresie zajęć praktycznych. W efekcie jakość edukacji zdalnej jest niższa niż edukacji realizowanej stacjonarnie, co jest też barierą w dostępie do wysokiej jakości edukacji zawodowej dla osób niepełnosprawnych, mieszkających na wsi czy opiekujących się osobami zależnymi. Ponadto pandemia uwypukliła problemy edukacyjno-wychowawcze wśród dzieci związane z kształceniem zdalnym oraz potrzebę lepszego przygotowania pracowników socjalnych do pracy z dziećmi.
Rezultaty będą skierowane do trzech grup odbiorców: organizatorów edukacji on-line, pracowników socjalnych oraz uczestników kursów zawodowych. Efekty projektu umożliwią efektywne połączenie nauki on-line z zajęciami praktycznymi i dotarcie z ofertą edukacyjną do każdego zainteresowanego. Projekt realizowany będzie w dwóch etapach:
- przeprowadzenie analizy wnioskodawcy oraz opracowanie i wdrożenie narzędzi do edukacji zdalnej
- opracowane będzie kompleksowe rozwiązanie IT oraz e-podręcznik dotyczący organizacji i prowadzenia kształcenia zawodowego on-line.
Na tej bazie powstaną dwa wzorcowe kursy online: spawanie oraz praca z dziećmi zagrożonymi wykluczeniem społecznym dla pracowników socjalnych. Uczestnicy projektu nauczą się efektywnie i skutecznie wykorzystywać narzędzia on-line do organizacji i prowadzenia edukacji zdalnej realizowanej w różnych warunkach organizacyjnych i skierowanej dla różnych grup odbiorców. ZDZ i IPiSS poszerzą ofertę edukacyjną o innowacyjne kursy on-line skierowane do różnych grup odbiorców.
Projekt ma na celu opracowanie kompleksowego rozwiązania zdalnego szkolenia zawodowego z wykorzystaniem m.in. blended-learning i wirtualnych warsztatów oraz przygotowanie organizatorów kształcenia i nauczycieli do prowadzenia kursów on-line. Opracowane rozwiązania umożliwią zdalne uczestnictwo beneficjentów końcowych w kursach. Wyniki projektu zostaną upublicznione w postaci szkolenia dla organizatorów edukacji zdalnej, wirtualnego poradnika tworzenia programów kształcenia on-line oraz kursów wzorcowych. Rezultaty projektu (rozwiązanie informatyczne, wzorcowe programy szkolenia zawodowego, e-poradnik dla organizatorów edukacji zdalnej) sa˛ spójne z obszarami priorytetowymi Programu Edukacja: edukacja włączająca, rozwój kultury jakości w sektorze edukacji, rozwój i promocja sektora VET. Opracowana zostanie kompleksowa i elastyczna metodyka, wzorcowe narzędzia IT i kursy on-line, obejmujące: innowacyjny interfejs użytkownika dopasowany do różnych urządzeń i potrzeb użytkowników (w tym osób niepełnosprawnych), projekt interfejsu umożliwi tworzenie różnych wersji językowych oraz odczytywanie informacji przez lektora; modułowe programy szkolenia dające możliwość dopasowania treści do potrzeb indywidualnych odbiorców; wykorzystanie metody blended-learning, gdzie zajęcia praktyczne będą mogły się odbywać w różnych miejscach. Projekt umożliwi rozszerzenie oferty kursów on-line przez ZDZ przy zachowaniu wysokiej jakości kształcenia. IPiSS umożliwi dotarcie z oferta˛ szkoleniowa˛ do pracowników socjalnych na całym obszarze Polski. Rezultaty projektu będą skierowane do trzech grup odbiorców końcowych: organizatorów edukacji on-line, pracowników socjalnych oraz uczestników kursów (osób uczących się, pracujących oraz NEET). Organizatorzy kursów otrzymają kompleksową wiedzę na temat efektywnej organizacji kształcenia zdalnego wysokiej jakości. Uczestnicy kursów będą mieli możliwość podniesienia kompetencji w ramach przygotowanych kursów wzorcowych.