Rezultaty Pracy Intelektualnej, czyli tzw. RPI, w projektach EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego)projektach mogą obejmować różnorodne osiągnięcia
Rezultaty Pracy Intelektualnej, czyli tzw. RPI, w projektach EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego)projektach mogą obejmować różnorodne osiągnięcia. W wypadku projektu Edukacja przyszłości – zdalne kształcenie i szkolenie zawodowe założono powstanie pięciu RPI:
- Raport z diagnozy Wnioskodawcy
- Platforma i narzędzia informatyczne do kursów on-line
- E-podręcznik i program szkolenia pn. „Planowanie i projektowanie kursów on-line”
- Program kursu on-line dla pracowników socjalnych w ramach systemu opieki nad dziećmi
- Program kursu on-line z dziedziny spawalnictwa
Raport z diagnozy Wnioskodawcy
Raport z diagnozy Wnioskodawcy jest wynikiem analizy ZDZ i otoczenia (z wykorzystaniem różnych metod, m.in. SWOT oraz PEST) pod kątem wskazania obszarów priorytetowych, na których należy skoncentrować działania realizowane w ramach projektu. Wynikiem analizy jest: segmentacja uczestników szkoleń/kursów pod kątem potrzeb i oczekiwań, lokalizacji oraz podstawowych cech społeczno-demograficznych, opracowanie wytycznych dla tworzenia programów edukacyjnych realizowanych w ramach projektu, określenie założeń narzędzia informatycznego opracowywanego w ramach projektu, określenie pakietu szkoleń dla personelu Wnioskodawcy i Partnera zaangażowanego w projekt, opracowanie wykazu usług, które będą musiały być zlecone zewnętrznym wykonawcom zgodnie z trybem określonym w PZP. Analiza obejmuje również elementy wewnętrznej ewaluacji ex-ante projektu, która pozwoliła na określenie poziomu wskaźników opisujących osiągnięcie założonych celów, które zostały zweryfikowane w procesie ewaluacji ex-post.
Platforma i narzędzia informatyczne do kursów on-line
W ramach tego RPI został przygotowany projekt systemu IT wspierającego edukację online, uwzględniającego zastosowanie przyjaznego dla użytkownika interfejsu, który odpowiada na potrzeby osób niepełnosprawnych (np. tekst o dużym kontraście, lektor czytający polecenia itp.), oraz zostały opracowane niezbędne do tego celu rozwiązania IT. Rozwiązania te zostały zoptymalizowane dla różnych wersji językowych, obsługi różnych systemów operacyjnych (np. MS Windows, Android itp.) i ekranów dotykowych. Przeanalizowano również celowość opracowania wersji mobilnej interfejsu. Stosowane rozwiązania IT zostały zoptymalizowane pod kątem sieci o małej przepustowości (co jest istotne na obszarach wiejskich oraz dla osób korzystających z Internetu za pośrednictwem sieci komórkowej). Narzędzie zostało zaprojektowane z założeniem, że będzie mogło być stosowane do organizacji zdalnej nauki w ramach: kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Zapoznaj się z platformą e-learningową (instrukcja obsługi).
E-podręcznik i program szkolenia pn. „Planowanie i projektowanie kursów on-line”
Interaktywny e-podręcznik oraz szczegółowy program szkolenia powiązany z praktycznym wykorzystaniem narzędzi informatycznych wypracowanych w ramach RPI 2 stał się podstawą do przeprowadzenia szkolenia dla organizatorów edukacji zdalnej i nauczycieli/trenerów online. E-podręcznik wykorzystywał elementy graficzne, filmy oraz moduły interaktywne. Program szkolenia został zbudowany z dwóch modułów: technicznych i organizacyjnych aspektów edukacji zdalnej oraz dydaktyki edukacji zdalnej. Nacisk został położony na zasady zachowania jakości i walidacji w edukacji zdalnej. Opracowana metodyka zakładała uczestnictwo w kursach w dowolnych godzinach (możliwość dostępu online do wszystkich materiałów i ćwiczeń) oraz konsultacje online z prowadzącymi zajęcia (istotne w przypadku opiekujących się dziećmi, osobami niepełnosprawnymi i starszymi), co pozwoliło na przezwyciężenie barier w dostępie do edukacji przez grupy defaworyzowane.
Przeczytaj podręcznik planowania i projektowania kursów.
Program kursu on-line dla pracowników socjalnych w ramach systemu opieki nad dziećmi
Wzorcowy program kursu online, dedykowany dla pracowników socjalnych zatrudnionych w instytucji systemu opieki społecznej, dotyczący zagadnień związanych z pracą z dziećmi zagrożonymi wykluczeniem społecznym i demoralizacją, został uwzględniony umiejętnościami związanymi z psychologią i pedagogiką. Kurs wykorzystywał komponenty interaktywne, symulacje, filmy, animacje itp., połączone z wykładami, warsztatami i konsultacjami. Kurs został opracowany w formie modułowej, umożliwiającej dopasowanie jego zawartości oraz przebiegu do indywidualnych potrzeb uczestników. Czas trwania kursu wyniósł 40 godzin.
Zobacz kilka ekranów wygenerowanych z platformy e-learningowej na kurs dla pracowników socjalnych.
Program kursu on-line z dziedziny spawalnictwa
Wzorcowy program kursu online z dziedziny spawalnictwa miał strukturę modułową, wykorzystywał zasady edukacji blended-learning wraz z elementami interaktywnymi i wirtualnymi warsztatami. Program kursu wykorzystywał także komponenty interaktywne, symulacje, filmy, animacje itp., połączone z wykładami, pracą w grupach i konsultacjami. Elastyczna konstrukcja programu kursu umożliwiła dopasowanie go do potrzeb różnych grup uczestników, w tym osób o niskich kwalifikacjach, podnoszących kwalifikacje, osób niepełnosprawnych, kobiet, osób sprawujących opiekę nad osobami zależnymi, emigrantów, grup defaworyzowanych, itp. Czas trwania kursu wyniósł 110 godzin, w tym 80 godzin zajęć praktycznych realizowanych w formule blended-learning.
Obejrzyj materiał dotyczący zajęć praktycznych w formule blended-learning.